Sunday, April 5, 2009

Too Much Time In Hands Tonight.

Classes has ended. True, it has. No more class till the beginning of the new term this autumn, where I'll return as a final year student ("Already?" I know!). But that doesn't mean its all play and relax for me, as I have a horrendously massive amount of work to hand in on the 23rd of April and the 5th of May. Then it'll be independence from the 2nd year BA Film Video and Interactive Arts learning frame. I guess in a way, I have slightly less to worry about compared to my other classmates, as I'm pretty much finished with my year end film - Fragility. The public premiere of Fragility went well, I'm pretty convinced that a lot of people liked it (self re-assuring moment).

Sesi berbahasa Melayu bermula:

Aku tau aku akan bunyi seakan-akan riak, angkuh, dan bodoh-sombong. Tapi, kalau anda-anda berada di tempat kejadian, anda akan setuju, dan faham bila aku kata:

"Fragility ditayang bersama-sama filem-filem sampah!"

Jangan salah faham, aku tak perasan bagus, aku tau kelemahan-kelemahan filem aku. Dan ada beberapa filem rakan sekelas aku yang aku benar-benar tabik! Namun tidak terlampau jika aku kata 80% dari filem yang ditayang malam itu benar-benar memalukan aku sebagai rakan sekelas. Filem yang siapa-siapa dengan camera boleh buat. KATA belajar buat film? Aku malu, sebagai tukang compile filem-filem itu kedalam DVD aku malu. Fragility diatur untuk ditayang nombor 10 dari 20 filem. Maka, dalam 'perjalanan' ke filem aku itu, aku perasan, seorang demi seorang ahli audience blah sebab SAKIT mata. SAKIT mata melihat keJAHILan budak-budak yang ambil degree filem buat filem. Aku duduk dibelakang seorang ilmuan filem masa screening itu, Patrick Philips. Dari riak wajahnya, aku tau dia sedang sakit hati, merasa dirinya seolah-olah sedang membuang masa. Yang aku paling marah, dia BLAH sebaik-baik filem aku bermula. Bila aku berharap dapat mendengar feedback beliau tentang filem aku.

Namun tidak semua sampah, dibawah merupakan filem-filem yang aku boleh respect:

Indistinct - James Clear Tournas

The Horror of Hang Wood - David Paul Irons

Together Forever - Mikel C.G.

Dracula - David O'gara


No comments: